Monday 7 May 2012

"Eld" av Mats Strandberg och Sara Bergman Elfgren

Uppföljaren på den kritikerrosade "Cirkeln" har kommit! Och om ni vill veta vad jag tyckte om den första boken i Engelsforstriologin så kan ni klicka här.

Engelsforstriologin handlar om en grupp tonårstjejer som är utvalda för att förhindra en apokalyps med utgångspunkt från Engelsfors, ett av de få starka magiska platserna i Sverige. Tjejerna har alla olika magiska förmågor och element som gör dem till unika och viktiga delar av cirkeln, men de kommer också med olika slags bagage och issues så som alkoholiserade eller deprimerade föräldrar, ätstörningar, problem med killar, mobbing (som om det inte vore nog jobbigt med att bara vara tonåring...)

I "Eld" har de Utvalda börjat andra året på gymnasiet och är litet äldre och litet visare, och måste nu förbereda sig på nästa våg av terror. Men terror kan ta amånga olika former; sektliknande föreningar, otrogna pojkvänner, stockholmare i Engelsfors... allt kan vara ett tecken på att demonerna är på väg att ta över. Frågan är om de kan upptäcka hotet i tid, och förhindra att fler människor dör?

Vad jag gillar med dessa böcker är att ingen lever ett perfekt liv, alla har sina problem och det finns inte bara rätt väg och fel väg utan en hel gråskala däremellan. När man är tonåring gör man några av sina första viktiga val i livet, och tjejerna får verkligen stå sitt kast för de vägar de väljer.

Spoiler:
Vi får också träffa en ny karaktär - en snygg ung man med rätt så snorkig attityd - som verkar ha ett alldeles speciellt intresse i en av de utvalda. Jag älskar hur hans karaktär aldrig upphör att förvåna en. Är han en antagonist eller protagonist? Jag har ingen aning...

Jag måste säga att jag också älskar den riktning som historien och karaktärerna verkar ta. Den tredje delen av Engelsforstriologin har en god potential att bli fucking jävla awesome. Jag önskar den fanns tillgänglig för läsning NU!

Fem häxor av fem möjliga! Excellente! Bravo! Bravissimo! Honom ska vi ha!

2 comments:

Cilia said...

Jag vågade bara skumma igenom ditt inlägg eftersom jag bara precis har börjat läsa "Eld". Men har du börjat blogga igen? :D

Fia said...

Cilia; jag tror det är safe att läsa eftersom den enda spoiler-ish grejen jag skrivit är dold ;)

Och det verkar inte bättre än att jag är tillbaka. For now ;)